News Arad

Stiri si reportaje din judetul Arad

Vaccinarea a scăzut dramatic la copii

Tot mai mulți părinți aleg să nu-și vaccineze copiii, ceea ce a dus la o scădere progresivă a ratelor de acoperire vaccinală pentru ROR (rujeolă-oreion-rubeolă), în special pentru doza a doua administrată la 5 ani. Astfel, dacă pentru prima doză acceptarea este relativ bună, la rapel rata scade dramatic, ajungând în unele comunități până la doar 20%, în condițiile în care România a înregistrat 77.8% dintre toate cazurile de rujeolă din UE[1]. Principalele cauze țin de carențele informaționale, de dezinformarea din social media, precum și de bariere sistemice, cum ar fi birocrația excesivă, lipsa resurselor materiale, desființarea vaccinării în școli și lipsa transportului, arată datele unui studiu calitativ complex al Salvați Copiii România.

Datele culese în februarie 2024[2] pentru copiii născuți în anul 2018, acoperire măsurată la două doze, arată că media națională a vaccinării pentru ROR este de 69,4% (urban – 68,5%, rural – 70,6%), cu discrepanțe mari între județe:

  • cea mai mare rată – Giurgiu 97.5%;
  • cele mai mici rate – Neamț (44,9%), Hunedoara (48,6%), Caraș-Severin și Suceava (ambele cu 53,3%).

În cazului vaccinului pneumococic, din datele culese în august 2024, pentru copiii născuți în luna iulie 2023, acoperire măsurată la trei doze, reiese că media națională  este de 63,1% (urban – 65,6%, rural – 59,8%), cu:

  • cea mai mare rată în Giurgiu – 95,6%;
  • cele mai mici rate în Suceava (33,3%), Arad (36,6%) și Hunedoara (40,1%).

 

Studiul Bariere în calea vaccinării în mediul rural din România. Un studiu calitativ privind perspectivele asistenților medicali comunitari și ale medicilor de familie” se concentrează pe două vaccinuri esențiale din calendarul național de imunizare și un vaccin opțional: vaccinul ROR (rujeolă-oreion-rubeolă), vaccinul pneumococic conjugat și vaccinul împotriva virusului papiloma uman (HPV). Selecția acestor vaccinuri a fost făcută în raport cu impactul epidemiologic al bolilor pe care le previn.

Studiul folosește o abordare calitativă, analizând perspectivele asistenților medicali comunitari și ale medicilor de familie care au în evidență peste 11.000 de copii din mediul rural. Eșantionul este de tip conveniență și provine din zonele rurale a nouă județe (Argeș, Bihor, Brașov, Constanța, Dolj, Hunedoara, Olt, Sibiu și Timiș).

Premise: Analiza datelor privind acoperirea vaccinală în perioada 2020-2024 evidențiază o tendință îngrijorătoare de scădere pentru cele două vaccinuri obligatorii, cu implicații semnificative pentru sănătatea publică. Scăderea ratelor de vaccinare a avut un impact epidemiologic semnificativ, evidențiat cel mai clar prin apariția epidemiei de rujeolă din decembrie 2023. Deosebit de îngrijorătoare este afectarea disproporționată a copiilor sub un an, trei dintre decesele cauzate de rujeolă fiind înregistrate la cei cu vârste între 7 și 8 luni, care nu erau încă eligibili pentru vaccinare.

Există diferențe semnificative între mediul urban și rural, unde ratele de vaccinare sunt constant mai scăzute. Legislația internă din România nu este tranșantă în ceea ce privește caracterul obligatoriu sau opțional al vaccinării copiilor. Deși această dualitate legislativă creează un context juridic ambiguu, legea subliniază importanța implementării vaccinării ca măsură esențială pentru sănătatea publică.

Date relevante:

Studiul a identificat patru tipuri principale de bariere în calea vaccinării din perspectiva medicilor de familie și a asistenților medicali comunitari:

  • Barierele atitudinale și comportamentale includ reticența post-COVID-19, refuzul categoric al unor comunități și frica de reacții adverse.
  • Barierele socio-culturale sunt reprezentate de aspecte culturale, lingvistice, religioase și mobilitatea ridicată a familiilor.
  • La nivel informațional, impactul negativ al mass-media, dezinformarea pe rețelele sociale și miturile despre vaccinare reprezintă obstacole majore.
  • În plus, există bariere sistemice precum birocrația excesivă, lipsa resurselor materiale, desființarea vaccinării în școli și lipsa transportului.

O tendință importantă care se evidențiază din interviurile cu medicii de familie este scăderea progresivă a ratelor de acoperire vaccinală pentru ROR, în special pentru doza a doua administrată la 5 ani. Dacă pentru prima doză acceptarea este relativ bună, la rapel rata scade dramatic, ajungând în unele comunități până la doar 20%. Aceste provocări creează un cerc vicios în care lipsa rapelului reduce eficiența programului de imunizare, expunând copiii la riscul de îmbolnăvire chiar și după administrarea primei doze.

Vaccinul pneumococic nu reprezintă o provocare specifică în procesul de vaccinare din comunitățile rurale. Spre deosebire de alte vaccinuri precum ROR sau HPV, care generează frecvent reticență și necesită strategii specifice de abordare, vaccinul pneumococic este administrat de obicei fără probleme deosebite, adesea simultan cu alte vaccinuri.

Din interviurile realizate rezultă faptul că atât medicii de familie, cât și asistenții medicali comunitari identifică o reticență generală și un interes scăzut cu privire la vaccinul anti HPV. Interesul scăzut apare atât în rândul părinților, cât și în rândul unor medici: ” Nu vor. Nu vor nici să audă” (AMC 317), doar „40 din 3.000 de locuitori s-au vaccinat pentru HPV” (AMC 303). Această provocare este marcată de absența informării: „E vorba de lipsă de informare și teamă (AMC 311). Pe lângă lipsa de informare, medicii de familie mai invocă și mentalitatea părinților: „Uite, doi-trei au acceptat. V-am spus despre mentalitatea de aici din zonă” (MF 214). Un aspect important care le face medicilor munca mai ușoară este recomandarea din partea medicilor ginecologi pentru vaccinarea HPV: „Sunt mămici care au fost la consultații de ginecologie și acolo li s-a spus că uite, ar fi bine [să se vaccineze]” (MF 211); „Am avut solicitări pentru vaccinarea HPV, în mare parte la indicația specialistului, pentru cei care deja aveau tulpini de virus” (MF 204).

Din analiza interviurilor reiese că relația medicilor de familie cu părinții este complexă și variază semnificativ. Mulți medici raportează comportamente de evitare din partea părinților, care amână constant vaccinările și refuză să-și asume în scris decizia. Medicii văd asistenții medicali comunitari ca intermediari ideali pentru comunicarea cu grupurile vulnerabile sau rezistente la vaccinare.

 

Read more
Primăria Arad supraimpozitează 1.400 de proprietăți lăsate în paragină

Aproximativ 1.400 de proprietăți din orașul Arad, clădiri și terenuri, sunt supraimpozitate în 2025 cu până la 500%, pentru că au fost lăsate în paragină, deși deținătorii legali au fost somați de administrația locală să ia măsuri.
Așa-numita ‘taxă pe paragină’ a fost introdusă în 2019, iar de atunci anual au fost sancționați sute de proprietari care nu și-au îngrijit clădirile sau terenurile. Autoritățile din Arad au vizat mai ales fațadele de imobile, care dincolo de faptul că pun în pericol trecătorii, pentru că se pot desprinde tencuieli sau alte elemente de construcție, afectează imaginea orașului, mai ales în centrul istoric unde sunt multe palate seculare.
Potrivit informațiilor transmise, joi, de Primăria Arad, la solicitarea AGERPRES, în 2025 vor fi supraimpozitați 1.039 de contribuabili, adică 971 de persoane fizice și 68 de persoane juridice. Este vorba în total de 1.383 de imobile pe care le dețin cei vizați, pentru care supraimpozitele calculate se vor ridica la aproximativ patru milioane de lei.
În acest an vor fi cei mai mulți contribuabili care vor plăti ‘taxa pe paragină’, cu excepția anului 2019. În 2024 au fost 921, în 2023 – 914, în 2022 – 995, în 2021 – 892, în 2020 – 905, iar în 2019 – 1.064. Între 2019 și 2024 s-au colectat la bugetul local 8.452.996 lei.
Anul trecut, polițiștii locali au transmis 483 de somații legate de îngrijirea imobilelor, însă doar 15 proprietari au solicitat și obținut autorizații pentru reabilitarea fațadelor. Asta înseamnă că în toată perioada 2019-2024 au fost emise 208 autorizații, însă recepția lucrărilor s-a făcut în aproximativ 100 de cazuri, scrie agerpres.ro.
Pentru a încuraja reabilitarea fațadelor, Primăria Arad organizează de trei ani o gală a clădirilor istorice, unde îi premiază pe proprietarii care au făcut lucrări de reparații, contribuind astfel al îmbunătățirea aspectului orașului. În 2024, 19 proprietari au fost premiați.
Înainte se înceapă aplicarea impozitului majorat, autoritățile locale au inventariat toate clădirile și terenurile, fiind constatate degradări majore la sute de fațade din zona arhitecturală și istorică a orașului. Trimiterea somațiilor a început în 2017, pentru ca proprietarii să aibă timp să ia măsuri înainte de aplicarea supraimpozitului. Astfel, în opt ani, au fost transmise peste 4.000 de somații, cele mai multe în anul 2017, respectiv 1.179.
Potrivit Codului Fiscal, pentru clădirile și terenurile neîngrijite, situate în intravilan, Consiliul Local poate majora impozitul cu până la 500 la sută.

Read more
România a devenit unul dintre principalii jucători pe piața mondială a grâului

România a reușit să devină unul dintre principalii jucători pe piața mondială a grâului, în anul comercial 2024/2025, controlând aproape o treime din exporturile Uniunii Europene, scrie tvrinfo.ro.
Conform unei analize realizate de Departamentul pentru Agricultură al SUA (USDA), România a asigurat 23% din exporturile de grâu ale UE în perioada iulie 2024 – ianuarie 2025, depășind astfel țări tradițional puternice în acest domeniu, precum Franța.
Franța, care a fost timp de mulți ani liderul exporturilor de grâu din UE, a înregistrat în 2024 cea mai slabă recoltă din ultimele decenii. Această scădere a produsului intern a deschis calea pentru alte țări, precum România și Bulgaria, să își mărească cota de piață. Bulgaria urmează în clasament cu 16% din exporturile UE. Ambele țări beneficiază de oferte limitate din partea Rusiei și Ucrainei, doi dintre cei mai mari exportatori de grâu din regiunea Mării Negre.
Piețele nord-africane, precum Maroc și Algeria, s-au reorientat către furnizorii din Marea Neagră, datorită disponibilității reduse a grâului francez. În schimb, cererea din partea Chinei, una dintre principalele piețe de desfacere pentru grâul european, s-a înjumătățit față de anul precedent. Doar Franța și Ungaria au protocoale fitosanitare bilaterale pentru exportul de grâu către China, ceea ce limitează accesul altor țări, inclusiv al României, pe această piață.
Conform datelor Comisiei Europene, în primele 23 de săptămâni ale anului comercial (până la 2 martie 2025), România a exportat 3,9 milioane de tone de grâu comun, reprezentând 28% din totalul exporturilor UE de 13,9 milioane de tone. Lituania, Letonia și Germania urmează în clasament, cu exporturi semnificativ mai mici. Franța, liderul anilor trecuți, a exportat doar 1,4 milioane de tone.
USDA estimează că exporturile de grâu ale UE în anul de marketing 2024/2025 vor ajunge la 27 de milioane de tone, cel mai scăzut nivel din 2018/19. Această scădere se datorează unei producții reduse în UE, cea mai scăzută din 2007/2008, și unei cereri externe slabe. România, însă, are șanse să-și păstreze poziția fruntașă și până la finele anului, profitând de stocuri exportabile ridicate și de condițiile favorabile din regiunea Mării Negre.

Read more
Prime de austeritate în locul indexării. Guvernul aprobă ajutorul one-off pentru pensionari

Guvernul se reunește în ședință, urmând să aprobe ajutoarele de tip „one-off” în valoare de 800 de lei, destinate pensionarilor cu venituri mici. Banii vor fi alocați în două tranșe, în aprilie și decembrie.
În locul indexării cu 12%, despre care Marcel Ciolacu și staff-ul PSD spuneau, anul trecut. că este obligatorie prin lege, pensionarii vor primi, în acest an doar un ajutor de austeritate, de Paște și de Crăciun. Pensionarii sunt obligați să se sacrifice, „pentru patrie”, în vreme ce politicienii de toate culorile, suveraniști și pro-occidentali, își păstrează privilegiile, fie că sunt sume forfetare, subvenții pentru partide sau alte beneficii.
În acest context, Guvernul le oferă pensionarilor câte o primă de austeritate, de Paște și de Crăciun. Intitulate pompos „ajutoare one-off”, aceste sume, 800 de lei în total, vor fi plătite celor cu venituri sub 2.574 de lei. Este vorba despre aproximativ 2,8 milioane de pensionari, ceva mai mult de jumătate din totalul de 4.696.568.
„Prin prezentul proiect de act normativ se propune reglementarea măsurii privind acordarea unui sprijin financiar în cuantum de 800 lei, în două tranşe egale a câte 400 lei în luna aprilie 2025, respectiv decembrie 2025, pentru pensionarii sistemului public de pensii şi pensionarii sistemului pensiilor militare de stat aflaţi în evidenţa caselor teritoriale/caselor de pensii sectoriale ale căror venituri sunt mai mici sau egale cu 2.574 lei.
În cazul persoanelor ale căror drepturi de pensie se deschid după data de 1 aprilie 2025, ajutorul financiar se acordă în luna decembrie 2025, în cuantum de 400 lei. În cazul pensionarilor care în luna martie 2025 respectiv, noiembrie 2025 încasează diferenţe de drepturi băneşti, cuvenite şi neîncasate, aferente unor perioade anterioare lunii martie 2025 respectiv, noiembrie 2025, la determinarea plafonului prevăzut de prezenta Ordonanţă de urgenţă nu se iau în considerare aceste drepturi”, se arată în nota de fundamentare care însoțește proiectul de act normativ supus aprobării, scrie b1tv.ro.

Read more
Sezonul 2025 de Formula 1: Calendarul curselor și prezentarea celor zece echipe

Sezonul 2025 de Formula 1 va cuprinde 24 de curse, va debuta cu Marele Premiu al Australiei, pe 16 martie, la Melbourne, şi se va încheia pe 7 decembrie, la Abu Dhabi, potrivit Agerpres.ro. Antrenamentele, calificările și cursele vor putea fi urmărite pe antena1 și antena3.

Calendarul sezonului 2025 de Formula 1:

  • 16 martie: Marele Premiu al Australiei (Melbourne)
  • 23 martie: Marele Premiu al Chinei (Shanghai) – va programa şi o cursă de sprint (22 martie)
  • 6 aprilie: Marele Premiu al Japoniei (Suzuka)
  • 13 aprilie: Marele Premiu al Bahrainului (Sakhir)
  • 20 aprilie: Marele Premiu al Arabiei Saudite (Jeddah)
  • 4 mai: Marele Premiu de la Miami – va programa şi o cursă de sprint (3 mai)
  • 18 mai: Marele Premiu al regiunii Emilia Romagna (Imola/Italia)
  • 25 mai: Marele Premiu al Principatului Monaco
  • 1 iunie: Marele Premiu al Spaniei (Barcelona)
  • 15 iunie: Marele Premiu al Canadei (Montreal)
  • 29 iunie: Marele Premiu al Austriei (Spielberg)
  • 6 iulie: Marele Premiu al Marii Britanii (Silverstone)
  • 27 iulie: Marele Premiu al Belgiei (Spa-Francorchamps) – va programa şi o cursă de sprint (26 iulie)
  • 3 august: Marele Premiu al Ungariei (Budapesta)
  • 31 august: Marele Premiu al Olandei (Zandvoort)
  • 7 septembrie: Marele Premiu al Italiei (Monza)
  • 21 septembrie: Marele Premiu al Azerbaidjanului (Baku)
  • 5 octombrie: Marele Premiu de la Singapore
  • 19 octombrie: Marele Premiu al Statelor Unite (Austin) – va programa şi o cursă de sprint (18 octombrie)
  • 26 octombrie: Marele Premiu al Mexicului (Ciudad de Mexico)
  • 9 noiembrie: Marele Premiu al Braziliei (Sao Paulo) – va programa şi o cursă de sprint (8 noiembrie)
  • 22 noiembrie: Marele Premiu de la Las Vegas
  • 30 noiembrie: Marele Premiu al Qatarului (Lusail) – va programa şi o cursă de sprint (29 noiembrie)
  • 7 decembrie: Marele Premiu de la Abu Dhabi (Yas Marina)

Sezonului 2025 de Formula 1 – prezentarea echipelor

Prezentarea celor zece echipe care se vor alinia la startul sezonului 2025 de Formula 1, care va debuta în acest weekend, cu Marele Premiu al Australiei:

McLaren Formula 1 Team

Baza: Woking (Regatul Unit)
Primul Grand Prix: Monaco 1966
Prima victorie: Belgia 1968 (Bruce McLaren)
Ultima victorie: Abu Dhabi 2024 (Lando Norris)
Şasiu: MCL39
Motor: Mercedes
Piloţi:
Numărul 4: Lando Norris (Marea Britanie), 24 ani, 128 Grand Prix-uri, 4 victorii, 26 podiumuri, 9 pole position
Numărul 81: Oscar Piastri (Australia), 23 ani, 46 GP, 2 victorii, 10 podiumuri, 0 pole position
Pilot de rezervă: Pato O’Ward (Mexic)
Conducere:
Director Executiv: Zak Brown (SUA)
Team principal: Andrea Stella (Italia)
Director tehnic aerodinamică: Peter Podromou (Cipru)
Palmares:
9 titluri de campioană mondială la constructori (1974, 1984, 1985, 1988, 1989, 1990, 1991, 1998, 2024)
12 titluri de campioană mondială la piloţi (1974, 1976, 1984, 1985, 1986, 1988, 1989, 1990, 1991, 1998, 1999, 2008)
Bilanţ total: 21 de titluri mondiale, 189 victorii, 49 duble, 524 podiumuri, 164 pole position şi 172 cele mai bune tururi de pistă în 946 GP
Clasare în Campionatul Mondial al constructorilor 2024: locul 1 (666 puncte)
Clasări în Campionatul Mondial al piloţilor 2024: Norris locul 2 (374 puncte), Piastri locul 4 (292 puncte)

Scuderia Ferrari HP

Baza: Maranello (Italia)
Primul Grand Prix: Monaco 1950
Prima victorie: Marea Britanie 1951 (José-Froilan Gonzalez)
Ultima victorie: Mexic 2024 (Carlos Sainz Jr)
Şasiu: SF-25
Motor: Ferrari
Piloţi:
Numărul 16: Charles Leclerc (Monaco), 27 ani, 147 GP, 8 victorii, 43 podiumuri, 26 pole position
Numărul 44: Lewis Hamilton (Marea Britanie), 40 ani, şapte titluri de campion mondial (2008, 2014, 2015, 2017, 2018, 2019, 2020), 356 GP, 105 victorii, 202 podiumuri, 104 pole position
Piloţi de rezervă: Antonio Giovinazzi (Italia), Guanyu Zhou (China)
Conducere:
Team principal: Frédéric Vasseur (Franţa)
Director tehnic: Loic Serra (Franţa)
Palmares:
16 titluri de campioană mondială la constructori (1961, 1964, 1975, 1976, 1977, 1979, 1982, 1983, 1999, 2000, 2001, 2002, 2003, 2004, 2007, 2008)
15 titluri de campioană mondială la piloţi (1952, 1953, 1956, 1958, 1961, 1964, 1975, 1977, 1979, 2000, 2001, 2002, 2003, 2004, 2007)
Bilanţ total: 31 titluri mondiale, 248 victorii, 87 duble, 829 podiumuri, 253 pole position şi 263 cele mai bune tururi de pistă în 1.098 GP din 1950
Clasare în Campionatul Mondial al constructorilor 2024: locul 2 (652 puncte)
Clasări în Campionatul Mondial al piloţilor 2024: Charles Leclerc locul 3 (356 puncte), Carlos Sainz Jr locul 5 (290 puncte)

Oracle Red Bull Racing

Baza: Milton Keynes (Regatul Unit)
Primul GP: Australia 2005
Prima victorie: China 2009 (Sebastian Vettel)
Ultima victorie: Qatar 2024 (Max Verstappen)
Şasiu: RB21
Motor: Honda-Red Bull Powertrains
Piloţi:
Numărul 1: Max Verstappen (Olanda), 27 ani, cvadruplu campion mondial (2021, 2022, 2023, 2024), 209 GP, 63 victorii, 112 podiumuri, 40 pole position
Numărul 30: Liam Lawson (Noua Zeelandă), 23 ani, 11 GP, 0 podiumuri, 0 pole position
Pilot de rezervă: Yuki Tsunoda (Japonia), pilot la Racing Bulls, echipa soră
Conducere:
Team Principal: Christian Horner (Marea Britanie)
Director tehnic: Pierre Waché (Franţa)
Consilier special: Helmut Marko (Austria)
Palmares:
6 titluri de campioană mondială la constructori (2010, 2011, 2012, 2013, 2022, 2023)
8 titluri de campioană mondială la piloţi (2010, 2011, 2012, 2013, 2021, 2022, 2023, 2024)
Bilanţ total: 14 titluri mondiale, 122 victorii, 31 duble, 282 podiumuri, 103 pole position şi 99 cele mai bune tururi de pistă în 393 GP din 2005
Clasare în Campionatul Mondial al constructorilor 2024: locul 3 (589 puncte)
Clasări în Campionatul Mondial al piloţilor 2024: Verstappen locul 1 (437 puncte), Sergio Perez locul 8 (152 puncte)

Mercedes-AMG Petronas Formula One Team

Baza: Brackley (şasiuri) şi Brixworth (motoare), în regatul Unit
Primul GP: Franţa 1954
Prima victorie: Franţa 1954 (Juan Manuel Fangio)
Ultima victorie: Las Vegas 2024 (George Russell)
Şasiu: W16
Motor: Mercedes
Piloţi:
Numărul 12: Andrea Kimi Antonelli (Italia), 18 ani, primul sezon
Numărul 63: George Russell (Marea Britanie), 27 ani, 128 GP, 3 victorii, 15 podiumuri, 5 pole position
Pilot de rezervă: Valtteri Bottas (Finlanda)
Conducere:
Director executiv şi Team Principal: Toto Wolff (Austria)
Director tehnic: James Allison (Marea Britanie)
Palmares:
prima epocă (1954-1955)
2 titluri de campioană mondială la piloţi (1954, 1955)
9 victorii în 12 GP
a doua epocă (din 2010)
8 titluri de campioană mondială la constructori (2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019, 2020, 2021)
7 titluri de campioană mondială la piloţi (2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019, 2020)
Bilanţ total: 17 titluri mondiale, 129 victorii, 60 duble, 298 podiumuri, 141 pole position, 109 cele mai bune tururi de circuit în 317 GP
Clasare în Campionatul Mondial al constructorilor 2024: locul 4 (468 puncte)
Clasări în Campionatul Mondial al piloţilor 2024: George Russell locul 6 (245 puncte), Lewis Hamilton locul 7 (223 puncte)

Aston Martin Aramco Formula One Team

Baza: Silverstone (Regatul Unit)
Primul GP: Olanda 1959
Şasiu: AMR25
Motor: Mercedes
Piloţi:
Numărul 14: Fernando Alonso (Spania), 43 ani, dublu campion mondial (2005, 2006), 401 GP, 32 victorii, 106 podiumuri, 22 pole position
Numărul 18: Lance Stroll (Canada), 26 ani, 166 GP, 3 podiumuri, 0 victorii, 1 pole position
Pilot de rezervă: Felipe Drugovich (Brazilia)
Conducere:
Proprietar: Lawrence Stroll (Canada), tatăl lui Lance
Team principal: Andy Cowell (Marea Britanie)
Director tehnic: Adrian Newey (Marea Britanie) şi Enrico Cardile (Italia)
Palmares:
prima epocă, sub identitatea Aston Martin (1959-1960)
Cel mai bun rezultate: locul 6
a doua epocă, sub identitatea Racing Point (2019-2020)
1 victorie, 4 podiumuri, 1 pole position în 38 GP
a treia epocă, sub identitatea Aston Martin (din 2021)
9 podiumuri şi 3 cele mai bune tururi în 90 GP
Clasare în Campionatul Mondial al constructorilor 2024: locul 5 (94 puncte)
Clasări în Campionatul Mondial al piloţilor 2024: Fernando Alonso locul 9 (70 puncte), Lance Stroll locul 13 (24 puncte)

BWT Alpine Formula One Team

Baza: Viry-Châtillon (Franţa, motoare) şi Enstone (Regatul Unit, şasiuri)
Primul GP: Marea Britanie 1977
Prima victorie: Franţa 1979 (Jean-Pierre Jabouille)
Ultima victorie: Ungaria 2021 (Esteban Ocon)
Şasiu: A525
Motor: Renault
Piloţi:
Numărul 7: Jack Doohan (Australia), 22 ani, 1 GP, 0 podium, 0 pole position
Numărul 10: Pierre Gasly (Franţa), 29 ani, 153 GP, 1 victorie, 5 podiumuri, 0 pole position
Piloţi de rezervă: Franco Colapinto (Argentina), Ryo Hirakawa (Japonia), Paul Aron (Estonia)
Conducere:
Team principal: Oliver Oakes (Marea Britanie)
Director tehnic: David Sanchez (Franţa)
Consilier special: Flavio Briatore (Italia)
Palmares:
sub identitatea Renault
prima epocă (1977-1985)
15 victorii în 124 GP
a doua epocă (2002-2011)
2 titluri de campioană mondială la piloţi (2005, 2006)
2 titluri de campioană mondială la constructori (2005, 2006)
20 de victorii în 177 GP
a treia epocă (2016-2020)
nicio victorie în 99 GP
sub identitatea Alpine
a patra epocă (din 2021)
1 victorie în 90 GP
Bilanţ total: 4 titluri mondiale, 36 victorii, 2 duble, 109 podiumuri, 51 pole position şi 34 cele mai bune tururi de circuit în 490 GP
Clasare în Campionatul Mondial al constructorilor 2024: locul 6 (65 puncte)
Clasări în Campionatul Mondial al piloţilor 2024: Gasly locul 10 (42 puncte), Esteban Ocon locul 14 (23 puncte)

MoneyGram Haas F1 Team

Baza: Kannapolis (Carolina de Nord/SUA)
Primul GP: Australia 2016
Şasiu: VF-25
Motor: Ferrari
Piloţi:
Numărul 31: Esteban Ocon (Franţa), 28 ani, 156 GP, 1 victorie, 4 podiumuri, 0 pole position
Numărul 87: Oliver Bearman (Marea Britanie), 19 ani, 3 GP, 0 podium, 1 pole position
Pilot de rezervă: neanunţat
Conducere:
Preşedinte şi fondator: Gene Haas (SUA)
Team Principal: Ayao Komatsu (Japonia)
Director tehnic: Andrea De Zordo (Italia)
Palmares: 190 GP disputate
Cel mai bun rezultat: locul 4
Pole position: 1
Cel mai bun tur de pistă: 3
Clasare în Campionatul Mondial al constructorilor 2024: locul 7 (58 puncte)
Clasări în Campionatul Mondial al piloţilor 2024: Nico Hulkenberg, locul 11 (41 puncte), Kevin Magnussen locul 15 (16 puncte)

Visa Cash App Racing Bulls Formula One Team

Baza: Faenza (Italia)
Primul GP: Bahrain 2006
Prima victorie: Italia 2008 (Sebastian Vettel)
Ultima victorie: Italia 2020 (Pierre Gasly)
Şasiu: VCARB 02
Motor: Honda-Red Bull Powertrains
Piloţi:
Numărul 6: Isack Hadjar (Franţa), 20 ani, primul sezon
Numărul 22: Yuki Tsunoda (Japonia), 24 ani, 87 GP, 0 victorii, 0 podium, 0 pole position
Pilot de rezervă: Ayumu Iwasa (Japonia)
Conducere:
Director executiv: Peter Bayer (Austria)
Team Principal: Laurent Mekies (Franţa)
Directori tehnici: Tim Goss (Marea Britanie) şi Jody Egginton (Marea Britanie)
Palmares (în perioada 2006-2019 sub numele Toro Rosso, iar apoi 2019-2023 sub numele AlphaTauri):
Bilanţ total: 2 victorii, 5 podiumuri, 1 pole position şi 4 cele mai bune tururi de pistă în 375 GP
Clasare în Campionatul Mondial al constructorilor 2024: locul 8 (46 puncte)
Clasări în Campionatul Mondial al piloţilor 2024: Yuki Tsunoda locul 12 (30 puncte), Daniel Ricciardo locul 17 (12 puncte), Liam Lawson locul 21 (4 puncte)

Williams Racing

Baza: Grove (Regatul Unit)
Primul GP: Argentina 1975
Prima victorie: Marea Britanie 1979 (Clay Regazzoni)
Ultima victorie: Spania 2012 (Pastor Maldonado)
Şasiu: FW47
Motor: Mercedes
Piloţi:
Numărul 55: Carlos Sainz Jr (Spania), 30 ani, 206 GP, 4 victorii, 27 podiumuri, 6 pole position
Numărul 23: Alexander Albon (Thailanda), 28 ani, 104 GP, 2 podiumuri, 0 pole position
Conducere:
Team principal: James Vowles (Marea Britanie)
Director sportiv: Sven Smeets (Belgia)
Director tehnic: Pat Fry (Marea Britanie)
Palmares:
9 titluri de campioană mondială la constructori (1980, 1981, 1986, 1987, 1992, 1993, 1994, 1996, 1997)
7 titluri de campioană mondială la piloţi (1980, 1982, 1987, 1992, 1993, 1996, 1997)
Bilanţ total: 16 titluri mondiale, 114 victorii, 33 duble, 313 podiumuri, 128 pole position şi 133 cele mai bune tururi de pistă în 851 GP
Clasare în Campionatul Mondial al constructorilor 2024: locul 9 (17 puncte)
Clasări în Campionatul Mondial al piloţilor 2024: Alexander Albon locul 16 (12 puncte), Logan Sargeant locul 23 (0 puncte), Franco Colapinto locul 19 (5 puncte)

Stake F1 Team Kick Sauber

Baza: Hinwil (Elveţia)
Primul GP: Africa de Sud 1993
Şasiu: C45
Motor: Ferrari
Piloţi:
Numărul 77: Nico Hulkenberg (Germania), 37 ani, 227 GP, 0 victorii, 0 podium, 1 pole position
Numărul 5: Gabriel Bortoleto (Brazilia), 20 ani, primul sezon
Pilot de rezervă: neanunţat
Conducere:
Director executiv: Mattia Binotto (Italia)
Team Principal: Jonathan Wheatley (Marea Britanie)
Director tehnic: James Key (Marea Britanie)
Bilanţ total: 501 GP, 10 podiumuri, cel mai bun rezultat – locul al doilea, 5 cele mai bune tururi de pistă.
Clasare în Campionatul Mondial al constructorilor 2024: locul 10 (4 puncte)
Clasări în Campionatul Mondial al piloţilor 2024: Guanyu Zhou locul 20 (4 puncte), Valtteri Bottas locul 22 (0 puncte)

Read more
România nu scapă inflație: Ce produse s-au scumpit cel mai mult în ultima lună

Rata anuală a inflaţiei în februarie 2025, față de februarie 2024, a fost 5,0%. Rata medie a modificării preţurilor de consum în ultimele 12 luni (martie 2024 – februarie 2025) faţă de precedentele 12 luni (martie 2023 – februarie 2024) a fost 5,2%.
Conform datelor publicate joi de Institutul Național de Statistică, prețurile au crescut cu 0,88% în februarie față de ianuarie 2025, arată stiripesurse.ro. De la începutul anului, inflația a acumulat 1,8%.
Cele mai mari scumpiri s-au înregistrat la:
Gaze: +9,08% într-o lună
Servicii de igienă și cosmetică: +2,57%
Energie termică: +2,12%
Tutun și țigări: +1,26%.
Printre puținele ieftiniri notabile se numără transportul aerian (-17,99%) și serviciile poștale (-6,28%).

Read more
Producția industrială, în scădere cu 2,5%, în ianuarie

Producția industrială a scăzut, în ianuarie 2025, cu 2,5% ca serie brută față de luna similară a anului trecut, și a crescut cu 2,1%, ca serie ajustată în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate, arată datele Institutului Național de Statistică.
Raportat la decembrie 2024, în ianuarie 2025, producția industrială a scăzut ca serie brută cu 2,3% și a crescut ca serie ajustată în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate cu 2%.
În prima lună a anului în curs, producția industrială (serie brută) s-a diminuat cu 2,3% față de decembrie 2024 pe fondul scăderilor industriei extractive (-8,3%) și industriei prelucrătoare (-2,4%). Producția și furnizarea de energie electrică și termică, gaze, apă caldă și aer condiționat a crescut cu 0,8%.
Producția industrială, serie ajustată în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate, a fost mai mare în ianuarie față de luna precedentă cu 2% ca efect al creșterilor înregistrate de cele trei sectoare industriale: industria prelucrătoare (+2,0%), industria extractivă (+1,6%) și producția și furnizarea de energie electrică și termică, gaze, apă caldă și aer condiționat (+0,7%).
Față de luna corespunzătoare din anul precedent, producția industrială (serie brută) a scăzut în ianuarie 2025 cu 2,5%, din cauza scăderilor producției și furnizării de energie electrică și termică, gaze, apă caldă și aer condiționat (-4,8%) și industriei prelucrătoare (-2,3%). Industria extractivă a crescut cu 1,1%.
Producția industrială, serie ajustată în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate, a fost mai mare față de luna corespunzătoare din anul precedent cu 2,1%, datorită creșterilor înregistrate în industria prelucrătoare (+2,7%) și industria extractivă (+2,2%). Producția și furnizarea de energie electrică și termică, gaze, apă caldă și aer condiționat a scăzut cu 4,1%, scrie agerpres.ro.

Read more
Accident grav în Sântana: O femeie a ajuns în spital

Un accident rutier a avut loc astăzi în orașul Sântana, la intersecția străzilor Nicolae Bălcescu și Micsunelelor, unde un microbuz și un autoturism au fost implicate într-o coliziune.

În urma impactului, trei persoane au fost rănite. Cele două aflate în microbuz au refuzat transportul la spital, însă conducătoarea autoturismului, o femeie în vârstă de 38 de ani, a suferit mai multe traumatisme și a fost preluată de echipajul SAJ B2 Sântana. Victima a fost transportată la Unitatea de Primiri Urgențe cu diagnosticul de traumatism cranio-cerebral acut fără pierdere de cunoștință, traumatism toracic și traumatism la membrul inferior stâng.

Autoritățile urmează să stabilească circumstanțele exacte ale producerii accidentului.

Read more
Atenție, șoferi! Circulația va fi din nou îngreunată pe DN7, din cauza unor transporturi agabaritice spre Termocentrala Mintia

Noi transporturi agabaritice vor fi duse la Termocentrala Mintia, din judeţul Hunedoara. De asemenea, vineri, 14 martie va intra în ţară şi un al doilea generator care va fi dus tot la Termocentrala Mintia. Acesta a pornit din SUA, a venit pe ocean cu vaporul, a urcat pe Dunăre şi Tisa, apoi va ajunge pe traseu rutier, în Ungaria. ”Vineri, 14 martie, va intra în ţară, pe DN 7 Nădlac 1, al doilea transport agabaritic de mari dimensiuni, ruta convoiului fiind DN 7 – Nădlac 2 PTF – DN 7G – A1 – Giarmata – DJ 691 – Pişchia – DJ 691 – Alioş – DJ 691 – Neudorf – DJ 682 – Lipova (str. Timişorii – pod Lipova – DN 7) – DN 7 – Ilia – A1 – Grind – DN 68A – Săcămaş – DN 7 – Termocentrala Mintia”, a anunţat DRDP Timişoara.
Convoiul are o lungime totală de 120 m, lăţime de 6 m, înălţime de 5,4 m şi greutatea totală este de 788 tone. Transportul face parte dintr-un contract ce cuprinde peste 250 de componente care au început să fie livrate la Mintia încă din luna iunie 2024.
La fel ca primul transport de acest fel, generatorul a plecat din SUA, a călătorit pe ocean cu vaporul, apoi a fost transferat pe Dunăre şi Tisa, până la debarcaderul din Szeged. De aici va urca pe drumurile din Ungaria spre Makó şi va intra în ţara la Nădlac, judeţul Arad.
De asemenea, în perioada 12 – 21 martie, se vor desfăşura alte 12 transporturi cu depăşiri pe traseul: Agigea RORO PTF (CT) – DN 39A – DN39 – Agigea – A4 – DN 2A – Giurgeni – Slobozia – DN 21 – Drajna – A2 – DNCB (partea de sud) – A1 – Piteşti – DN 65B – DN 65 – Albota – DN 65G – DEX 12 – DN 65F – DN 6 – Filiaşi – DN 66 – Târgu Jiu – Centura Târgu Jiu – DN 66 – Simeria – A1 – DN 76 – DN 7 – Mintia (HD). Lăţimea maximă a vehiculului este 6,60 m, masa totală 68 tone, lungimea 22 m, înălţimea 4,60 m, viteza de deplasare urmând a fi adaptată condiţiilor de trafic, scrie stiripesurse.ro.

Read more
Domeniul Regal de la Săvârșin se pregătește să găzduiască o nouă ediție a festivalului „Suflet de România”

Majestatea Sa Custodele Coroanei a consacrat ziua de ieri unor întâlniri cu colectivul Fundației Colecția Regală. Toate lucrările din parc, atât cele horticole, cât și cele de infrastructură sunt realizate cu meșteri săvârșineni sau locuitori din satele învecinate. Fundația Colecția Regală administrează parcul și clădirile, păstrând intact specificul locului și folosind exclusiv materiale tradiționale, întocmai precum cele din secolele trecute.
Parcul Regal va traversa, în cursul lunii martie și al lunii aprilie, un amplu proces de reparații, plantări de arbori și de arbuști, însămânțari în grădina de zarzavaturi. În aceeași perioadă vor fi curățate și puse în ordine grădinile și traseele accesibile publicului, trasmite Familia Regală a României, prin intermediul paginii oficiale de Facebook.
În ultimele zile ale lunii aprilie, vor avea loc la Săvârșin ediția a treia a festivalului tradițiilor populare “Suflet de România” și deschiderea Domeniului Regal pentru public.
Vor fi deschise Parcul Regal, Casa Ceaiului, Muzeul Automobilului, Atelierul Auto al Regelui și Magazinul de suveniruri.

Read more