Conducerea Senatului a adoptat, marți, două memorandumuri care reduc schema de funcționare a instituției cu 24%. Numărul de posturi scade de la 796 la 610, inclusiv aproximativ 30 de poziții vacante, ceea ce va duce la concedierea a 156 de angajați. Totodată, vor fi diminuate cheltuielile privind întreținerea autoturismelor, a anunțat vicepreședintele Senatului, Robert Cazanciuc. În replică, sindicatele au criticat măsurile de reorganizare, catalogându-le „extrem de îngrijorătoare și nebenefice atât pentru funcționarea instituției, cât și pentru angajați și familiile lor”, transmite Agerpres.ro.
„Cu siguranţă sunt măsuri care sunt binevenite. Schema actuală de funcţionare a Senatului este din 2013. Pandemia ne-a arătat că Senatul poate funcţiona cu număr mult mai mic de oameni şi în acea perioadă foarte multe din activităţi au trecut în online.
De atunci, în mod constant, Senatul face şedinţe online. Deci, trecerea în online a unor activităţi este unul dintre motivele pentru care se face această reducere.
Sigur, plecăm de la nevoia unei instituţii flexibile, care să răspundă funcţiei fundamentale a Senatului, aceea de a avea legi bune în acord cu votul politic dat de cetăţeni. (…)
Mare parte din acest proiect este legat de rămânerea unei structuri fixe la nivelul Senatului care să ţină memoria instituţiei, dar pe de altă parte, cel puţin la nivelul conducerii Biroului permanent, mare parte dintre angajaţi trebuie să vină şi să plece cu demnitarii, pentru a reflecta la un moment dat voinţa politică.
Sunt grupuri parlamentare astăzi care au găsit o structură a Senatului şi nu îşi pot aduce, spre exemplu, oameni. Este o schimbare de filosofie, dacă vreţi”, a afirmat Cazanciuc, marţi, după Biroul permanent.
El a explicat că excepţie fac „puţini angajaţi ai Senatului, iar alţi oameni vin şi pleacă cu demnitarul pentru a reflecta decizia politică”, iar angajaţii vor da concurs.
„Reducerea, pe ansamblu, este în jur de 24%. (…) Toate structurile Senatului vor fi reorganizate: se vor desfiinţa direcţii, se vor aşeza pe nişte principii de funcţionare mai eficiente. Nu a fost o reducere propunere discreţionară.
S-a plecat de la volumul de activitate. Spre exemplu, plecând de la statistică, cel mai mare volum de activitate este la Comisia juridică. De la Comisia juridică în jos, s-a mers la celelalte comisii, de la şase oameni cât vor fi la Comisia juridică până la un singur om la Comisia de regulament. Se va face concurs. Sunt 60 de zile în care aceste măsuri trebuie puse în aplicare”, a adăugat Cazanciuc.
Referitor la reducerea costurilor legate de funcţionarea autoturismelor, acestea vor intra în vigoare imediat. Decizia de reorganizare a structurii Senatului are nevoie de decizia plenului.
Cazanciuc a mai spus că din patru secretari generali adjuncţi vor rămâne doi.
„Acolo unde într-o comisie erau cinci consilieri şi prin decizie vor rămâne trei, toată lumea va da concurs. Acolo vor fi reduceri, oamenii vor da concurs, dar vor rămâne mai puţini”, a transmis Cazanciuc, conform antena3.ro.
2024 a adus o creștere de 5% pe segmentul mașinilor noi și al reînmatriculărilor, în vreme ce înmatriculările rulatelor din import au crescut cu 11%. În aceeași perioadă, pe Autovit.ro au fost publicate 253.252 de anunțuri noi, în creștere cu 9,3% față de 2023, conform stiripesurse.ro. În topul celor mai populare mărci puse la vânzare pe Autovit.ro rămân Volkswagen, BMW, Mercedes-Benz, Audi și Ford.
În ceea ce privește numărul de vizualizări, BMW a ocupat primul loc în clasament, cu peste 25 de milioane de accesări pe tot parcursul anului 2024. BMW Seria 5 și Seria 3 s-au remarcat printr-un număr cumulat de peste 10 milioane de vizualizări.
Trendul popularității SUV-urilor se menține și în 2024, ajungând să reprezinte 37% din totalul anunțurilor de pe platformă.
Oferta de autoturisme diesel continuă să domine clasamentul, in ciuda unei scaderi de 6%, în timp ce modelele plug-in hybrid înregistrează o creștere notabilă din totalul anunțurilor.
Platforma a înregistrat o creștere de 8% a numărului de anunțuri pentru mașini noi în perioada ianuarie – decembrie 2024.
Segmentul pieselor auto a înregistrat o dezvoltare remarcabilă în 2024, valoarea acestora depășind 600 de milioane de euro, cu 84% mai mult față de 2023.
Autovit.ro, cea mai mare platformă auto online din România, a realizat o analiză cuprinzătoare a pieței din 2024, evidențiind tendințele majore și preferințele românilor în materie de achiziții auto. Într-un an marcat de schimbări în opțiunile consumatorilor, platforma a înregistrat rezultate remarcabile, consolidându-și poziția de lider și rămânând un punct de referință pentru tranzacțiile auto din țară.
Sectorul auto local a înregistrat un bilanț impresionant la finalul lui 2024, cu peste 1,2 milioane de tranzacții realizate, performanța fiind susținută de creșteri semnificative pe toate segmentele, conform datelor publicate de DGCPI (Direcția Generală Permise de Conducere și Înmatriculări).
Pe segmentul mașinilor noi, piața a crescut cu 5% față de anul precedent, înregistrând peste 151.000 de unități înmatriculate în 2024, comparativ cu 144.000 în 2023. Tendința ascendentă continuă pentru al treilea an consecutiv, marcând o creștere de aproximativ 25% comparativ cu 2021 și stabilind cel mai bun nivel de după 2019. Cea mai bună lună de achiziție a fost iunie – 21.358 de unități, cu un plus de 62% în comparație cu aceeași perioadă din 2023. La polul opus, septembrie a fost cea mai slabă lună, cu doar 8.975 de unități.
Piața mașinilor second-hand din import a cunoscut o revenire notabilă, ajungând la un total de 344.486 de unități înmatriculate, față de 309.876 în 2023 și 325.062 în 2022, arată analiza DGCPI. Cele mai bune rezultate s-au înregistrat în octombrie 2024, cu 34.449 de mașini înmatriculate, marcând o creștere de 15% față de aceeași lună a anului precedent. În ultimii trei ani, pe acest segment au fost aduse în țară aproximativ un milion de vehicule second-hand.
Reînmatriculările încheie anul 2024 cu o creștere de aproximativ 5%, depășind pragul de 710.000 unități, cel mai mare volum de tranzacții cu mașini second-hand înregistrate pe plan intern în ultimii șase ani. Luna cea mai activă a fost octombrie, cu 68.065 de unități, în timp ce iunie a înregistrat cel mai mic număr, cu doar 49.594 de reînmatriculări.
În ultimii ani, lunile ianuarie și februarie ne aduceau episoade de iarnă, cu frig și în multe zone ale țării cu ninsori abundente. Anul acesta, meteorologii ANM anunță faptul finalul lunii ianuarie și până la jumătatea lunii februarie temperaturile vor fi cu mult peste normalul perioadei. Va ploua și va ninge mult mai puțin decât de obicei, mai ales la munte și în sud.
Săptămâna 20 – 27 ianuarie
Valorile termice vor fi mai ridicate decât cele specifice pentru această săptămână pe întreg teritoriul României, dar mai ales în zonele montane și în nord-estul țării. Regimul pluviometric va fi deficitar în toată țara, dar mai ales în zona montană și în regiunile sudice.
Săptămâna 27 ianuarie – 3 februarie
Temperaturile medii vor fi mai ridicate decât cele normale pentru acest interval, în toate regiunile. Cantitățile de precipitații vor fi deficitare în toate regiunile, dar mai ales în zona Carpaților Occidentali și în nordul Carpaților Orientali.
Săptămâna 3 – 10 februarie
Temperatura medie a aerului va avea valori mai ridicate decât cele normale pentru această perioadă în toate regiunile. Regimul pluviometric va avea o tendință în general deficitară în cea mai mare parte a țării.
Săptămâna 10 – 17 februarie
Mediile valorilor termice se vor situa peste cele specifice pentru această săptămână, pe întreg teritoriul României. Cantitățile de precipitații estimate pentru acest interval vor fi ușor deficitare în regiunile vestice și sudice, în timp ce în restul teritoriului vor fi apropiate de cele normale, scrie stiripesurse.ro.
Producția de cărbune a României a depășit, în primele 11 luni ale anului trecut, 1,758 milioane tone echivalent petrol (tep), fiind cu 15,8% mai mică (minus 329.700 tep) față de cea din perioada similară din 2023, conform datelor centralizate de Institutul Național de Statistică (INS).
Importurile de cărbune au fost, în perioada menționată, de 174.800 tep, în scădere cu 11.700 tep (minus 6,3%) în comparație cu ianuarie – noiembrie 2023.
Dinamica producției de cărbune, cât și importurile sunt prevăzute în scădere, în perioada 2024 – 2027, pe măsură ce alte capacități de producție de energie vor fi puse în funcțiune, urmând să de diminueze cu 11,4%, respectiv cu 24,5%, conform estimărilor din ultima Prognoză a echilibrului energetic, publicată de Comisia Națională de Strategie și Prognoză (CNSP).
Astfel, conform CNSP, producția de cărbune este estimată pentru 2024 la 1,92 milioane tone echivalent petrol, în scădere cu 17,3% față de anul anterior, în 2025 – la 1,718 milioane tep (minus 10,5%), în 2026 la 1,555 milioane tep (minus 9,5%) și în 2027 la 1,432 milioane tep (minus 7,9%).
Importurile sunt preconizate în scădere în 2024 cu 15,4% comparativ cu 2023, la 206.000 tep, în 2025 cu 20,5% – la 164.000 tep, în 2026 cu 26,3% – la 121.000 tep, iar în 2027 cu 34,4% – la 79.000 tep, scrie agerpres.ro.
Războiul din Ucraina a afectat economia României cu 1,6 puncte procentuale în 2022, iar inflația ar fi crescut mai puțin cu 1 punct procentual, arată studiul ‘Macroeconomic Consequences of the War in Ukraine on Central and Eastern European Economies: A SVAR Analysis’ publicat pe website-ul BNR, având ca autori pe Daniel Dăianu, Tudor Grosu, Andrei Neacșu, Andrei Tănase și Radu Vrânceanu.
‘Estimările pentru România indică, pentru anul 2022, un PIB cu 1,6 puncte procentuale mai redus relativ la absența războiului din Ucraina. Impactul aferent României este cel mai ridicat în cadrul grupului analizat, aproximativ dublu față de cel estimat pentru celelalte state.
În ceea ce privește inflația, prețurile ar fi crescut cu aproape 1 punct procentual mai puțin în absența războiului.
În cadrul grupului de state analizate, se notează un anumit grad de eterogeneitate a rezultatelor, cel mai redus fiind în cazul Bulgariei, iar cel mai ridicat în cazul Cehiei.
Într-o notă generală, creșterea prețurilor la energie ca urmare a războiului din Ucraina a avut un impact disproporționat asupra consumatorilor și a întreprinderilor, companiile mari consumatoare de energie confruntându-se cu costuri operaționale mai mari, randamente reduse ale capitalului propriu și un risc de credit ridicat.
Gospodăriile cu venituri reduse au fost cele mai afectate, înregistrând o scădere semnificativă a resurselor pentru consum. Studiul nu abordează în mod specific aceste efecte distributive, concentrându-se în schimb pe implicațiile macroeconomice’, se spune într-un comunicat al BNR.
Studiul, publicat pe website-ul BNR și având ca autori pe Daniel Dăianu, Tudor Grosu, Andrei Neacșu, Andrei Tănase și Radu Vrânceanu, investighează efectele macroeconomice ale invaziei Rusiei în Ucraina în februarie 2022 asupra economiilor din regiune, în particular Bulgaria, Cehia, Ungaria, Polonia și România, arată b1tv.ro.










