News Arad

Stiri si reportaje din judetul Arad

Meteorologii ANM au emis prognoza: Toamnă cum n-am mai avut de câțiva ani

În ultimii ani, în ciuda datei din calendar, temperaturile se mențineau la un nivel ridicat și toamna. Anul acesta lucrurile se schimbă, iar temperaturile vor fi mult sub cele specifice pentru această perioadă. În prognoza ANM pe întreaga lună octombrie, meteorologii arată faptul că temperaturile vor fi înt-o continuă scădere și va ploua în aproape toată țara.

Săptămâna 06.10.2025 – 13.10.2025

Valorile termice vor fi mai coborâte decât cele specifice pentru această săptămână, pe întreg teritoriul României. Regimul pluviometric va fi local deficitar în vest și nord-vest, iar în rest va fi excedentar, mai ales în regiunile estice, sudice și sud-estice.

Săptămâna 13.10.2025 – 20.10.2025

Temperaturile medii vor fi mai coborâte decât cele normale pentru acest interval, la nivelul întregii țări. Cantitățile de precipitații vor fi ușor deficitare în regiunile vestice, iar în rest vor fi în general apropiate de cele normale pentru această perioadă.

Săptămâna 20.10.2025 – 27.10.2025

Temperatura medie a aerului va avea valori apropiate de cele normale pentru acest interval, în toate regiunile. Regimul pluviometric va fi ușor excedentar în regiunile vestice și nord-vestice, iar în rest va fi apropiat de cel normal.

Săptămâna 27.10.2025 – 03.11.2025

Mediile valorilor termice vor fi apropiate de cele specifice pentru această săptămână, pe întreg teritoriul României. Cantitățile de precipitații vor fi ușor excedentare în nord-vestul teritoriului, iar în rest vor fi apropiate de cele normale pentru această perioadă, scrie stiripesurse.ro.

Read more
120 de autorizații de taxi sunt disponibile în municipiul Arad

În conformitate cu prevederile Legii nr. 38/2003 privind transportul în regim de taxi și regim de închiriere, cu modificările și completările ulterioare, și prevederile Hotărârii Consiliului Local nr. 150/2022 privind aprobarea Regulamentului de desfășurare a activității de transport în regim de taxi, cu modificările și completările ulterioare, Primăria Municipiului Arad anunță inițierea procedurii de atribuire a unui număr de 120 autorizații taxi pentru transportul de persoane în regim de taxi, rămase disponibile din plafonul maxim aprobat de 700.

  1. Număr autorizații disponibile:

    120 autorizații taxi pentru transport persoane în regim de taxi, cu numerele de ordine între 1275 și 1394.

  1. Condiții de participare:

Pot participa transportatorii autorizați (persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale, întreprinderi familiale și persoane juridice) care dețin autorizație de transport valabilă și care îndeplinesc cerințele prevăzute în Legea 38/2003, cu modificările și completările ulterioare și HCLM nr. 150/2022, cu modificările și completările ulterioare.

  1. Documentele necesare pentru înscriere:

Dosarul de participare va conține, conform art. 8 și art. 10 din HCLM 150/2022, cu modificările și completările ulterioare:

  • cerere pentru participare la procedura de atribuire;
  • declaraţia pe propria răspundere că deţine sau va deţine, în termen de maximum 6 luni, autovehicule, pe tipuri, în proprietate sau în temeiul unui contract de leasing, însoțită de declarația privind criteriile de departajare ale autovehiculului;
  • scrisoare de garanție în cuantum de 5% din valoarea cu care va fi achiziționat autovehiculul (dacă nu se deține vehiculul la data depunerii);
  • autorizație de transport valabilă;
  • certificatul de înmatriculare și cartea de identitate a vehiculului;
  • contract de leasing (dacă este cazul);
  • certificat de agreare, valabil;
  • contract de dispecerizare cu o durată de valabilitate pe întreaga durată a autorizaţiei taxi;
  • adeverință privind apartenența la una din asociaţiile profesionale de taxi reprezentative în Municipiul Arad sau declarație pe propria răspundere declarație pe propria răspundere din care să reiasă că nu aparține la nicio asociație profesională;
  • dovada achitării taxei de eliberare.
  1. Criterii de departajare:

Atribuirea autorizațiilor se face în baza punctajului obținut conform criteriilor prevăzute la art. 16 din HCLM 150/2022, cu modificările și completările ulterioare:

  • capacitate cilindrică:
    • sub 1000 cmc …………………………….. 2 puncte
    • între 1001-1200 cmc……………………. 3 puncte
    • între 1201 -1400 cmc…………………….4 puncte
    • între 1401-1600 cmc …………………… 5 puncte
    • între 1601-2000 cmc……………………. 6 puncte
    • între 2001-3000 cmc……………………..7 puncte
    • peste 3001 cmc…………………………….8 puncte
  • vechimea autovehiculului de la data fabricaţiei, înscrisă în certificatul de înmatriculare al autovehiculului:
    • maşină cu vechimea între 4 şi 6 ani …………………… . 4 puncte
    • maşină cu vechimea între 2 şi 4 ani …………………….. 5 puncte
    • maşină cu vechimea între 1 şi 2 ani …………………….. 6 puncte
    • maşină fabricată în anul în curs ………………………….. 7 puncte
  • clasificarea autovehiculului conform normelor de poluare Euro:
    • Euro 4 ……………………………………………… 0 puncte
    • Euro 5 ……………………………………………… 1 punct
    • Euro 6………………………………………………………………. 2 puncte
    • Euro 7………………………………………………………………. 3 puncte
    • > Euro 7…………………………………………….. 5 puncte
    • Hibrid sau plug in………………………………………………. 8 puncte
    • …………………………………………………………….. 9 puncte
  • volumul portbagajului util:
    • până la 150 litri …………………………………………………. 1 puncte
    • între 151 – 250 litri …………………………………………. 1,5 puncte
    • între 251 – 350 litri ……………………………………………. 2 puncte
    • între 351 – 450 litri …………………………………………. 2,5 puncte
    • între 451 – 550 litri ……………………………………………. 3 puncte
    • peste 551 litri …………………………………………………. 3,5 puncte
  • vechimea în ani de când transportatorul desfăşoară autorizat activitatea de transport respectivă:
    • sub 3 ani vechime ……………………………… 1 puncte
    • între 3 şi 5 ani vechime ……………………… 3 puncte
    • între 5 şi 10 ani vechime ……………………. 5 puncte
    • între 10 şi 15 ani vechime ………………….. 7 puncte
    • peste 15 ani vechime …………………………. 9 puncte
  • gradul de protecţie a pasagerului/pasagerilor, respectiv existenţa airbagurilor:
    • un airbag……………………………………………1 puncte
    • cu două airbaguri ……………………………… 2 puncte
    • cu patru airbaguri ……………………………… 4 puncte
    • cu şase airbaguri ……………………………….. 6 puncte
    • cu peste şase airbaguri ………………………. 7 puncte
  • efortul investiţional al transportatorului autorizat, dovedit cu factură sau contract de vânzare -cumpărare din care să reiasă suma achiziționării autovehiculului, definit de modul de deţinere, în proprietate sau în temeiul unui contract de leasing, a autovehiculelor, pe tipuri:
  • pentru maşini achiziţionate cu preţul de catalog, fără TVA peste 20.000 €
    • în proprietate ………………………………….. 5 puncte
    • în leasing ……………………………………….. 4 puncte
  • pentru maşini achiziţionate cu preţul de catalog, fără TVA, între 15.000-20.000 €
    • în proprietate ………………………………….. 4 puncte
    • în leasing ……………………………………….. 3 puncte
  • pentru maşini achiziţionate cu preţul de catalog, fără TVA, între 10.000-15.000 €
    • în proprietate ………………………………….. 3 puncte
    • în leasing ……………………………………….. 2 puncte
  • pentru maşini achiziţionate cu preţul de catalog, fără TVA între 5.000-10.000 €
    • în proprietate ………………………………….. 2 puncte
    • în leasing ……………………………………….. 1 puncte
  • pentru maşini achiziţionate cu preţul de catalog, fără TVA mai mic de 5.000 €
    • în proprietate ………………………………….. 1 puncte
    • în leasing ……………………………………….. 0 puncte
  • posibilitatea asigurării reale a prezenţei autovehiculului în activitate de minimum 8 ore pe zi lucrătoare:
    • fără contract cu un alt angajator …………………….….. 5 puncte
    • în cazul în care are contract cu un alt angajator………… 3 puncte
    • fără şofer pe autoturism ………………………………… 0 puncte
  • modul de deținere a autovehiculului
  • în proprietate…………………………………………………………… 5 puncte
  • în baza unui contract de leasing…………………………………. 0 puncte
  • dotări suplimentare ale autovehiculului:
  • dispozitiv GPS de monitorizare ………………………………………….. 5 puncte
  • dispozitiv fix de înregistrare a precizărilor făcute de client ……. 5 puncte
  • perete despărţitor între conducătorul auto şi clienţi ………………..5 puncte
  • dispozitiv de plată prin intermediul cardului bancar ……………… 5 puncte
  • platformă pentru persoanele cu dizabilități ………………………….. 5 puncte

    Menționăm că, în conformitate cu art. 11 alin. (5) autorizațiile taxi pot fi atribuite ”numai pentru autoturismele care nu depăşesc vechimea de 5 ani de la data fabricaţiei

  1. Calendarul procedurii:
  • Data limită de depunere a cererilor de participare: 12.2025
  • Locul de depunere: sediul Primăriei Municipiului Arad – Compartiment Transport Public Local, Autorizare Activități Economice – Palatul Cenad, cam 1.
  • Afișarea rezultatelor: 12.2025
  • Data demarării procedurii de eliberare a autorizațiilor taxi va fi: 12.2025
  • Data limită pentru depunere a contestațiilor: 12.2025 (în termen de 15 zile de la afișare, conform art. 13 din HCLM 150/2022, cu modificările și completările ulterioare.)
  • Soluționarea contestațiilor: 12.2025.
  1. Observații:

Participarea este permisă doar transportatorilor autorizați cu documente valabile.

    Neprezentarea documentelor sau neîndeplinirea criteriilor atrage respingerea cererii.

Pentru informații suplimentare, documentația completă și formularele-tip, vă puteți adresa Compartimentului Transport Public Local sau puteți accesa www.primariaarad.ro secțiunea Servicii Publice – Transport & Trafic – Autorizare transport și activități taxi.

 

 

Read more
Peste jumătate dintre români își caută un nou job, fără să aibă un plan concret

Peste jumătate dintre români se gândesc să-și schimbe locul de muncă, chiar dacă nu au un plan concret, potrivit unui studiu recent. Concret, peste 60% dintre angajați vor să-și schimbe jobul, însă nu au un plan de rezervă. Doar 18% știu exact ce pași vor urma. Printre motivele pentru care ar vrea să-și schimbe locul de muncă se numără salariul, un management empatic, programul flexibil și munca remote.
Totuși, datele arată o schimbare interesantă. Angajații români pun respectul și echilibrul emoțional înaintea banilor. 42% declară că nu și-ar compromite niciodată respectul și demnitatea, chiar dacă ar primi avantaje financiare, în timp ce 43% pun stabilitatea emoțională înaintea banilor.
Burnoutul este un alt motiv serios pentru care 32% dintre angajați și-ar da demisia. Cifrele arată că peste jumătate dintre angajați trăiesc zilnic cu un nivel ridicat de stres, în creștere față de 2022.
Studiul mai arată că doar 12% dintre respondenți afirmă că avansează cu o direcție clară în carieră. Restul navighează într-o zonă gri de adaptare sau reinventare, ceea ce indică o generație de angajați aflată în căutarea direcției profesionale într-un peisaj în schimbare.
Cât despre inteligența artificială care le-ar putea lua locurile de muncă, angajații români spun că nu se simt amenințați, conform tvrinfo.ro.

Read more
Dacia a prezentat un prototip de automobil electric cu un preţ mai mic de 15.000 de euro

Marca low-cost Dacia a Renault a prezentat, luni, un prototip de mini-maşină electrică care ar putea costa mai puţin de 15.000 de euro, oferind o posibilă alternativă competitivă la vehiculele electrice chinezeşti low-cost, transmite tvrinfo.ro.
Conceptul „Hipster”, care ar putea intra în producţie dacă Uniunea Europeană va fi de acord să creeze o nouă categorie de maşini mici, are doar 3 metri lungime şi cântăreşte mai puţin de 800 kg. Este cea mai scurtă maşină de pe piaţa din Europa astăzi, în condiţiile în care modelul T03 de la Leapmotor este cu 62 cm mai lung.
Hipster este „un concept al viziunii îndrăzneţe a Dacia pentru mobilitate locală, accesibilă şi de zi cu zi”, a declarat CEO-ul Dacia, Katrin Adt, care s-a mutat recent de la Mercedes-Benz. „Dacă apare oportunitatea de a-l produce în masă, suntem pregătiţi”, a adăugat Katrin Adt, potrivit Agerpres.
Viteza maximă a modelului Hipster ar fi de aproximativ 90 km pe oră şi autonomia de 150 km. Conform datelor de la Dacia, o maşină medie parcurge sub 40 km zilnic, cu o viteză medie de 56 km pe oră.
De asemenea, Dacia a simplificat modelul Hipster pentru a reduce costurile: are scaune din pânză, componente electronice minime, geamuri manuale şi curele pentru deschiderea uşilor în loc de mânere. Ar putea fi disponibil într-o singură culoare, griul-albastru al prototipului.
Renault şi Stellantis au condus o campanie pentru o nouă categorie de maşini mici în UE – inspirată de modelul japonez Kei Cars – care ar veni cu mai puţine caracteristici obligatorii decât maşinile mari, în special în ceea ce priveşte siguranţa.
Susţinătorii susţin că o maşină urbană sau suburbană se poate lipsi de multe dintre aceste caracteristici, rămânând în acelaşi timp sigură şi că aceasta este singura modalitate de a reduce masiv greutatea şi preţul.
Dacia estimează că preţul mediu al unei maşini noi a crescut cu 63% între 2001 şi 2020 şi că, deşi cumpărătorii europeni au nevoie de modele mai accesibile, o nouă categorie de maşini mici, despre care se poartă discuţii, ar putea veni probabil cu anumite condiţii.
„Reglementările vor impune, cu siguranţă, ca vehiculul să fie produs în Europa. De asemenea, trebuie să dezvoltăm modelul industrial care vine odată cu acesta”, a declarat pentru Reuters David Durand, director de design al mărcii Dacia.

Read more
Afacerile din comerțul cu amănuntul au crescut cu 2,1%, în primele opt luni ale anului

Volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul (cu excepția comerțului cu autovehicule și motociclete) a înregistrat o evoluție pozitivă în primele opt luni ale acestui an, comparativ cu perioada similară din 2024. Potrivit datelor publicate luni de Institutul Național de Statistică (INS), creșterea a fost de 2,1% ca serie brută și de 2,7% ca serie ajustată în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate.

Această tendință ascendentă indică o revigorare moderată a consumului intern, susținută în special de creșterea vânzărilor de produse nealimentare și de combustibili. În schimb, segmentul produselor alimentare, băuturilor și tutunului a avut o evoluție mai temperată, pe fondul menținerii unor prețuri ridicate la alimente și al unei prudențe sporite din partea consumatorilor.

Datele INS sugerează că, deși ritmul de creștere este mai redus decât în anii anteriori, sectorul comerțului cu amănuntul continuă să fie un motor important al economiei românești, reflectând atât adaptarea mediului de afaceri la contextul economic actual, cât și o relativă stabilitate a cererii interne.

Read more
Tânăr reținut, după ce a agresat un bărbat în incinta ștrandului

La data de 28 septembrie a.c., polițiștii Secției 2 Micălaca au fost sesizați cu privire la faptul că un bărbat ar fi fost agresat fizic în incinta ștrandului. În urma verificărilor efectuate, oamenii legii au identificat un tânăr de 22 de ani, din județul Vaslui, bănuit de comiterea faptei. Pe baza probatoriului administrat, acesta a fost reținut pentru 24 de ore.

Cercetările continuă sub supravegherea procurorului de caz, într-un dosar penal întocmit pentru infracțiunea de lovire.

Read more
IT-ul românesc rămâne pe creștere, dar se lovește de instabilitate fiscală

Aproape două treimi dintre companiile IT din România indică schimbările fiscale și legislative drept principala barieră în dezvoltare, potrivit unui sondaj al Asociației Patronale a Industriei de Software și Servicii (ANIS). 64% dintre respondenți spun că eliminarea facilității fiscale pentru IT-iști și instabilitatea normativă le-au complicat planurile, scrie tvrinfo.ro.

Chiar și așa, sectorul rămâne pe plus: 65% dintre companii au raportat creșteri ale cifrei de afaceri în ultimele 12 luni, pe fondul extinderii portofoliului de clienți, eficientizării operaționale și diversificării serviciilor.

La capitolul resurse umane, tabloul e mixt:

  • peste jumătate au menținut echipele;
  • 31% au angajat;
  • 15% au redus personalul (mai ales poziții de juniori);
  • 56% derulează deja programe de formare și reconversie.

Privind înainte, 90% dintre companiile IT consideră că stabilitatea fiscală și legislativă este factorul decisiv pentru creștere în 2026, urmată de digitalizarea accelerată și sprijinul pentru inovare.

Concluzia: IT-ul rămâne motor economic, dar predictibilitatea fiscală pare cheia pentru „următorul nivel”.

Read more
Secetă afectează producţia de porumb: cea mai mică din ultimii 35 de ani, în județul Arad

Producţia medie de porumb în judeţul Arad este cea mai mică din ultimii 35 de ani, de numai 2.000 de kilograme la hectar, de patru ori mai mică decât producţia medie într-un an cu precipitaţii suficiente, iar peste 3.600 de fermieri au cerut deja despăgubiri, reclamând că au fost calamitate 60.400 de hectare.
Directorul Direcţiei pentru Agricultură Arad, Pavel Ţica, a declarat, pentru AGERPRES, că producţia de porumb este mult mai mică decât se estimase în luna august, când se credea că se va reuşi o medie de 3.500 de kilograme la hectar. „Din păcate, s-a dovedit că situaţia este mult mai gravă. Avem o medie de 2.000 de kilograme la hectar, jumătate faţă de anul trecut, când a fost, de asemenea, un an secetos. Este cea mai mică producţie din ultimii 35 de ani. Lipsa acută a apei în sol, combinată cu arşiţa, a afectat atât polenizarea cât şi dezvoltarea boabelor pe ştiulete”, a declarat Ţica.
El a spus că producţia medie în judeţ ar trebui să fie de 8.000 de kilograme la hectar, într-un an în care au căzut cantităţi normale de precipitaţii.
Până joi, 3.646 de fermieri din 56 de UAT-uri au depus la sediul Direcţiei pentru Agricultură înştiinţări privind pierderile suferite. Este vorba de aproximativ 60.400 de hectare calamitate în proporţii diferite, între 70 şi 90%. În judeţ, în acest an au fost cultivate cu porumb 85.000 de hectare.
„Deja am întocmit 800 de procese verbale de constatare, după verificările pe teren, iar ceea ce susţin fermierii se confirmă”, a declarat Pavel Ţica.
Fermierii mai au timp până în 15 octombrie să depună cererile pentru despăgubiri, în timp ce constatările pe teren ale angajaţilor Direcţiei pentru Agricultură trebuie să se încheie la 30 noiembrie.
Acolo unde fermierii au irigat, producţia a fost foarte bună. De exemplu, un fermier din Vinga a obţinut 15.000 de kilograme la hectar, pe cele 220 de hectare pe care le-a cultivat.
Anul trecut, producţia medie de porumb în judeţ a fost de 3.900 de kilograme la hectar, în 2023 a fost de 7.000 kilograme, în 2022 şi 2021 – 6.000 de kilograme, în 2020 – 7.000 de kilograme, iar în 2019 – 9.000 de kilograme.
Judeţul Arad are o suprafaţă arabilă de 350.000 de hectare, din suprafaţa totală de 775.000 de hectare.

Read more
Regatul Unit o numește pe Mullally prima femeie Arhiepiscop care conduce Biserica Anglicană

Marea Britanie a numit-o vineri pe Sarah Mullally ca noul Arhiepiscop de Canterbury, fiind pentru prima dată în istoria de 1.400 de ani a acestei funcții când o femeie este desemnată lider al Bisericii Anglicane.
Mullally devine, de asemenea, conducătorul ceremonial al celor aproximativ 85 de milioane de anglicani din întreaga lume, numirea unei femei riscând să adâncească diviziunile teologice cu unele dintre ramurile mai conservatoare ale bisericii din națiunile africane.

Prim-ministrul Keir Starmer salută numirea lui Dame Sarah Mullally ca primul Arhiepiscop de sex feminin de la Canterbury.
„Biserica Anglicană are o importanță profundă pentru această țară.
Bisericile, catedralele, școlile și organizațiile sale caritabile fac parte din țesătura comunităților noastre”, afirmă el.
„Arhiepiscopul de Canterbury va juca un rol esențial în viața noastră națională. Îi doresc mult succes și aștept cu nerăbdare să colaborăm.”

Dame Sarah Mullally este numită prima femeie Arhiepiscop de Canterbury din istoria de aproape 500 de ani a Bisericii Anglicane.

Read more
O jumătate dintr-o casă din Sibiu a familiei Iohannis, preluată de ANAF

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a confirmat oficial preluarea cotei de o jumătate (½) din imobilul situat pe strada Nicolae Bălcescu nr. 29 din Sibiu. Procedura s-a derulat în baza legislației privind moștenirile vacante, prin care Statul român devine coproprietar atunci când nu există moștenitori legali sau testamentari. Imobilul, cunoscut pentru faptul că ar fi aparținut fostului președinte al României, Klaus Iohannis, a intrat astfel în patrimoniul statului.
Procesul de preluare a fost coordonat de Administrația Județeană a Finanțelor Publice (AJFP) Sibiu, sub supravegherea Direcției Generale Regionale a Finanțelor Publice Brașov. În urma corespondenței purtate cu foștii proprietari, ANAF a dobândit accesul la imobil, aceștia exprimându-și acordul fără a participa direct la acțiune.
Intrarea în imobil s-a realizat prin schimbarea yalei ușii de acces, ANAF justificând această măsură prin obligația legală a statului de a asigura administrarea bunurilor preluate.
„ANAF are obligația de a administra și valorifica bunurile care intră în patrimoniul statului, în strictă conformitate cu prevederile legale. În acest caz, instituția a acționat transparent și cu respectarea procedurilor, asigurând exercitarea drepturilor statului român ca proprietar”, a declarat Adrian Nica, președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală.
ANAF a subliniat că va continua să acționeze în mod transparent și echitabil, pentru ca toate bunurile ce revin statului să fie gestionate corect și valorificate în beneficiul bugetului public.
Prin această procedură, instituția marchează un nou caz de administrare a bunurilor obținute prin moșteniri vacante, consolidând astfel rolul său în protejarea și utilizarea eficientă a patrimoniului statului, scrie stirileprotv.ro.

Read more